Lacrimile sunt de opt feluri, patru rele și patru bune, afirmă Părintele Calistrat, într-o nouă predică.
„Lacrimile rele:
* Lacrimi de ură că nu poți să faci rău celui pe care nu-l suporți!
* Lacrimi de invidie că unu-i mai bun ca tine și crapă demonul în tine că nu te descurci ca el.
* Lacrimi de răutate pentru că ești incompetent, mediocru, slab și ai vrea să fii mai bun ca toți.
* Lacrimi firești „simplele noastre bocitoare”.. care, când și-a murit un părinte, un copil sau cineva… bocești de uzi covoarele și putrezește sicriul; dar acesta trecere de la pământ la cer, nu te-a schimbat cu nimic! Ești același fel de om, ai aceeași atitudine ostilă, ești același om slăbuț, același om neputincios, același om schimbător, același om influențabil, același om cârcotaș, același om invidios și același om prăpăstios!”
Lacrimile cele adevarate, care izvorasc din dragostea de Dumnezeu, atata putere au
Lacrimile tristetii sfinte. Cu lacrimile tristetii sfinte plang oamenii pacatosi atunci cand se pocaiesc. Aceste lacrimi sunt foarte folositoare, pentru ca spala omul de orice necuratie care ii murdarea trupul si sufletul, aducandu-i iertarea pacatelor si atragand spre el mila lui Dumnezeu, caci il fac vrednic de curatia raiului.
Lacrimile bucuriei lumesti. Cu lacrimile bucuriei lumesti plang cei fara minte, care dobandesc dintr-o data si fara sa fi nadajduit vreun lucru de pret, dar vremelnic.
Lacrimile bucuriei duhovnicesti. Cu lacrimile bucuriei duhovnicesti plang cei care, prin puterea lui Dumnezeu, simt inlauntrul lor harul prealuminos si preadulce al Duhului Sfant.
Plansul duhovnicesc este dovada a tariei noastre in lupta impotriva pacatelor si a patimilor. Cel care a dobandit plansul duhovnicesc, aflam de la Sfantul Petru Damaschinul ca se face intarit ca o stanca si nu mai e clintit de nici un vant sau val al vietii, ci e pururea la fel, in prisosinta si in lipsa, in bunastare, in cinste si in ocara… El cunoaste cu buna patrundere ca toate trec si cele dulci si cele dureroase si ca viata aceasta este cale spre veacul viitor si chiar daca nu vrem noi se fac cele ce se fac si in zadar ne tulburam si ne pagubim de cununa rabdarii si ne aratam potrivnici voii lui Dumnezeu, fiindca toate cate le face Dumnezeu sunt foarte bune si noi suntem nestiutori.