“Elevilor nu li se ofera ce au nevoie.Ne batem joc de timpul lor. Ei stau 20 de ani in scoala, pana termina facultatea. Sunt 20 de ani din viata unui om care sunt prost fructificati.

Aici este problema. Daca ne da cineva 20 de ani de viata, nu spunem multumesc? Dar daca ne ia 20 de ani? De ce scoala este o puscarie? Nu este declaratia mea, ci a Condoleezei Rice, fosta sefa de cabinet a lui Bush. A ajuns la aceeasi concluzie si a facut declaratia la CNN: scoala este o puscarie, copiii abia asteapta sa plece de la scoala, la fel ca detinutii care vor sa scape de puscarie. Cand ea poate fi un loc minunat, templul cunoasterii, daca ceea ce li se ofera elevilor corespunde cu nevoile lor.

Daca ei sunt sclavi pe plantatie, facand lucruri care nu-i intereseaza, acest lucru este nociv. Drepturile fundamentale ale copilului sunt incalcate in acest moment. Daca profesorul da un morman de teme, copilul este unul dintre lucratorii cei mai chinuiti de pe planeta, pentru ca nu mai are timp liber. Ei chiar nu mai pot face nimic, pentru ca trebuie sa-si faca temele, care sunt prost gandite, prost concepute, inutile si daunatoare. Ei sunt bolnavi, au oasele fragile, pentru ca stau foarte mult timp pe scaun, pentru a citi sau pentru a scrie. Sanatatea le este compromisa. Sunt generatii intregi care sufera din aceasta cauza, scrie extranews.ro.

Scoala inseamna competitie continua, de la orele de sport pana la notele la matematica. Este normal sa fie asa?

Florin Colceag: Si aceasta competitie este gresit aplicata. Elevii trebuie sa invete sa coopereze. Copiii nu trebuie sa se intreaca intre ei, ci trebuie sa se ajute. Pe de alta parte, copiii trebuie sa ajunga sa se bucure de ceea ce fac. Ei nu se bucura. Sunt demotivati, apoi nu mai vor sa mearga la scoala. Trebuie sa gasim alte forme de educatie.

Nu avem in fata niste copii care sa aiba o cerere si sa primeasca o oferta din partea scolii. Daca ne uitam cu atentie la curiozitatea copiilor de 10 ani, este aproape zero. Atat de tare ignora scoala curiozitatea lor, dorinta lor de cunoastere, incat se toceste curiozitatea. Mai este un fapt extraordinar: daca nu exista dialogul lor cu profesorul, de la minte la minte, scoala nu este umana. Daca dialogul acesta nu exista, iar ei sunt doar niste saci care trebuie sa fie infundati cu informatie, dupa 10 ani se blocheaza cresterea inteligentei, dupa 12 ani cresterea creativitatii devine zero si atunci devin adulti cu minte de copii. Ei nu mai evolueaza. Si in aceasta situatie se afla peste 87% din omenire. Trebuie sa intelegem ca in epoca actuala trebuie sa deschidem altfel de programe de formare a personalitatii. Prin faptul ca ei tocesc, reproduc si iau o nota ii condamnam. Este totalmente gresit.

Trebuie sa ajungem sa punem la punct un sistem de evaluare care sa nu mai fie inhibitor. Sistemul cu note nu spune nimic si conduce la ceva teribil. Notele de la 1 la 10 si faptul ca examenele la liceu se dau pe media anterioara, plus rezultatul la examen, si salariile proaste ale profesorilor au condus la o coruptie de necrezut si la santaj emotional la adresa parintilor, care trebuie sa se duca la profesor cu ceva. Este un cancer social care trebuie extirpat.

Sistemul acesta piramidal bazat pe frica merge pana la elev, care traieste cu frica de a nu ramane corigent sau repetent.

Noi trebuie sa umanizam educatia, dar ne impiedicam de acest cancer, pentru ca multe dintre cadrele didactice cred ca au atins culmea performantei atunci cand pun note si completeaza rapoarte.

Sa nu uitam ca scopul principal este sa le dam copiilor prilejul de a capata invataturi de viata, pentru a putea gestiona mai tarziu crizele pe care le provocam noi. Trebuie sa orientam spre viitor totul. Noi nu trebuie sa-i facem victime. Trebuie sa-i facem invingatori.

Avem nevoie sa invatam din istorie, pentru ca altfel am trait degeaba toata istoria si reluam aceleasi greseli anterioare. Daca am invata, am sti cum sa evitam crizele urmatoare.

Elevii pleaca demotivati total de la scoala si sunt convinsi ca sunt foarte prosti, pentru ca nu fac fata manualului. Literatura nu le place, dar nici nu li se ofera texte care sa fie placute pentru ei. Este innebunitoare problema comentariilor invatate pe dinafara. Limba materna si limba romana ar trebui legate de istoria popoarelor. Incepe sa devina relevant sa traduci un termen si sa vezi cum a aparut. Gramatica, de asemenea, este completamente neinteresanta pentru copii daca nu este explicata.

Ii supunem pe copii la un chin ingrozitor. Este inuman ce se intampla.” Florian Colceag

“Sistemul de educatie a omorat pasiunea pentru carte a elevilor (…). Este foarte important sa intelegem de la bun inceput ce vrem de la copii, pentru ce au gandit americanii sistemul “no child left behind”. Ce doreau? O populatie supusa normelor, careia daca i se spune sa faca ceva, face acel ceva. Pentru ca depind de sistem. Au fost invatati sa depinda de sistem omorandu-si libertatea proprie. De ce in Romania se practica un sistem asemanator? Pentru ca acei copii devin adulti si vor lucra in continuare in multinationale. Iar omul din multinationale nu trebuie sa aiba idei ci trebuie sa se supuna efectiv la ce i se spune. Iar acum, Romania este una dintre tarile care se predau multinationalelor. Pentru ca educatia sa nu ajunga un instrument de dresura este necesar ca ea sa fie orientata spre dezvoltarea potentialelor copiilor. Ganditi-va bine: un copil care intra la doi ani in gradinita si sta in scoala pana in clasa a 12-a cand termina liceul si mai face 3-4 ani de facultate, traieste 20 de ani in Scoala. Timp de 20 de ani ai timp sa-l dresezi astfel incat la sfarsit sa iasa ce vrea Sistemul. Asta este deocamdata realitatea. Deci intra in Scoala copii cu potential intelectual si de personalitate inalt si la sfarsitul liceului marea lor majoritate se pomenesc in pragul somajului, nestiind sa faca nimic concret, fara incredere in puterile proprii (…) iar piata de locuri de munca nu ii ofera tanarului nimic. El este foarte multumit cand il prinde o multinationala si-i da un salariu din care sa poata supravietui. (…) Acesta reprezinta un mod de insclavizare a populatiei prin educatie.” Florian Colceag.


Loading...
Author

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *