Efectul Halo se referă la o tendință a oamenilor, de a face evaluări globale ale persoanelor, pe care nu le cunosc, pe baza unor caracteristici specifice percepute .
Există mai multe moduri în care efectul halo poate distorsiona percepția noastră asupra altor persoane:
1. Atracția fizică
Cea mai evidentă modalitate în care efectul halo poate influența percepția noastră asupra celorlalți este aceea că ne poate face să credem că oamenii atrăgători, din punct de vedere fizic, vor avea și personalități atractive .
Tindem să percepem aceste persoane ca fiind, în general, mai capabile și mai prietenoase.
2. Primele impresii sunt nenumărate
Un alt mod în care ne poate influența efectul halo este că avem tendința de a stereotipiza oameniim bazându-ne pe o primă impresie, despre ei. Solomon Asch realizat un studiu, în anul 1946, în care a oferit participanților o listă de adjective. El a ordonat adjective, fie de la pozitiv la negativ, fie de la negativ la pozitiv, în funcție de grupul participanților:
Grupa 1
• Inteligent, muncitor, impulsiv, critic, încăpățânat, invidios
Grupa 2
• Îngrozitor, încăpățânat, critic, impulsiv, muncitor, inteligent
El a constatat că atunci când primele adjective din listă erau pozitive, participanții aveau tendința de a evalua persoana ca fiind una pozitivă.
În mod similar, dacă primele adjective din listă erau negative, antonimia ar fi adevărată.
Acesta este un efect legat de efectul Halo numit „efectul primatului” .
Efectul primatului pare să apară ca urmare a faptului că acordăm mai multă atenție informațiilor primite. Ca rezultat, avem tendința de a permite informațiilor pe care le primim să ne cultive percepțiile despre o anumită persoană.
3. Impresiile oamenilor pot fi ușor manipulate
Pe măsură ce s- au desfășurat mai multe studii asupra efectului Halo , a devenit clar că acest fenomen ne poate distorsiona gâdirea.
Ar fi ușor, de exemplu, să presupunem că acest efect psihologic este la fel de simplu ca acela că ” atractivitatea fizică ne face să credem că oamenii au caracteristici pozitive „.
Ei bine, nu, este mai complicat decât atât: felul în care evaluăm atractivitatea fizică poate fi manipulat și de alți factori .
4. Departamentele de marketing și politicienii folosesc efectul Halo în avantajul lor
Două grupuri de persoane care sunt foarte interesate de efectul Halo sunt politicienii și departamentele de marketing .
Deoarece dacă trebuie să cumperi un produs sau nu sau dacă votezi pentru un politician sau nu, poate fi ușor de manipulat.
Este, de asemenea, destul de înfricoșător să crezi că oamenii care doresc să profite de votul tău sau de modul în care îți cheltui banii, te pot împiedica atât de ușor să o faci.
După cum am văzut deja din studiile pe care psihologii le-au efectuat asupra efectului Halo, evaluarea globală a unei persoane poate fi influențată de atractivitatea fizică, de aparență sau chiar de ordinea în care îți sunt prezentate lucrurile.
Aceasta face ca munca unui agent de publicitate sau a unui politician să fie foarte simplă. De aceea, politicienii, de exemplu, nu trebuie să vorbească despre probleme deloc! Tot ce au nevoie să facă este să fie bine îmbrăcați și prietenoși .
5. Efectul Halo îți influențează toată viața
Am văzut că efectul Halo îți poate influența teribil alegerea, dar afectează și modul în care alți oameni te judecă, zilnic chiar.
Oamenii fac judecăți rapide despre capacitățile tale și despre întreaga ta personalitate, bazate pe impresiile superficiale ale tale.
Acest lucru poate avea implicații uriașe: modul în care te îmbraci, vocea, atitudinea, etc.
Și cel mai rău dintre toate …? – oamenii care își formează aceste impresii despre tine nu au nici o idee că o fac!